onsdag 6. april 2011

Rart med det

Var på trening på Tornes på lørdag med de to firbeinte. Nesten nytt miljø og nye hunder, og dermed et laaaangt skritt tilbake i forhold til hva Alex mestrer.

For Bøllus var det en ypperlig treningsøkt. Vi fikk trent "se på", og hun mestret ganske innpåslitne hunder på denne måten etterhvert. :) *happy*

Alex "tok helt" av med så mange nye stimuli. Ble svært så vanskelig å oppnå kontakt med. Økte avstanden og trente basic kontakt. Det gikk heldigvis bedre etterhvert, selv om vi jobbet i grenseland for hva han taklet.  Brukte drakamp endel som belønning. Mesteparten av tida var han for stressa til å ta godbiter som belønning.
Problemet er at han blir overivrig, og frustrert for å ikke få løpe bort til og hilse og herje med folka og hundene. Sånt blir det hopping og bjeffing av.

Det er god lærdom i sånne opplevelser da, for det viste meg ganske tydelig hva jeg må trene mer på med han. Jeg må være flink til å trene med han i forskjellige miljøer.  Og for den del bare -ferdes- i uvante miljøer.

Neste gang jeg skal trene på Tornes satser jeg på å møte opp litt tidlig slik at han får "kontroll med" omgivelsene og finner ut at vi kan samarbeide selv på et nytt sted. Før alle de andre dukker opp og gjør utfordringen større for han.  Dessuten satser jeg på å kjøre avgårde for å lufte han / trene litt fremover.  Elnesvågen sentrum. Retiro. Molde sentrum (etterhvert). Andre boligfelt. Utenfor en barnehage eller skole.  Fokusere på kontaktøvelser og sånn i første omgang. "Se på" - øvelsen er genial i denne sammenhengen.

Bøllus har også godt av å få litt mer trening i å holde fokus selv om det skjer ting rundt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar