fredag 1. april 2011

Vi er klare for MH!

MH:
Klare og klare fru blom. Det var vel ikke akkurat det riktige ordet, for MH er jo ikke noe man trenger forberede seg til igrunn. Men vi er endelig påmeldt!

Det var ikke så lett å finne ledig plass på MH viste det seg. Hadde en frustrerende mailing-runde tidligere i uken der jeg fikk avslag etter avslag. Både testene og ventelistene var visst fulle. Det var nok fortsatt en del ledig til høsten, men med tanke på alderen til Alex, ønsker jeg jo å få dette gjort før sommeren. Når jeg først skal ha han på en MH, vil jeg at resultatet skal være mest mulig realistisk, og det vil si +/- 18 måneder. Heller det enn 24 måneder som enkelte tøyer det til, for å  kunne ha en mer "moden" hund på testen. MH er ment å være en unghund-test. Oppdager man noe under testen som er "problematisk" er det fortsatt håp om å kunne påvirke hundens utvikling, siden den fortsatt er ung og formbar.

Testen blir den 5. juni, på Frya leir (Ringebu). Vi kommer til å overnatte der i forkant av testen, på grunn av reiseveien. Det blir spennende å ta en overnatting på ukjent sted med han stressulfen der.  Forhåpentligvis går det greiere enn jeg frykter. Det er nå fortsatt  to måneder til, så  jeg antar han har enda mer fremgang i stress-reduksjonen til da. Når jeg ser hva vi har fått til siden midten av november da han kom hit, kan jeg ikke annet enn å være optimistisk. (Selv om jeg er pessimist av natur :p )

1. juledag 2010

Dralek (kamplek) som belønning/ forsterker:
På treninga i hundeklubben på onsdag fant jeg ut at han ikke kjemper så hardt for å få tak i byttet ved dralek som jeg innbilte meg. Han holder om filla og tygger på den/ skifter grep, og kan også forsøke å riste på den, men han rykker lite bakover. Jeg kan uten problem føre han rundt og rundt / fram og tilbake, han henger på, slipper ikke, men kjemper heller ikke for å vinne.

Har han ikke motet? Eller er det rett og slett sånn at han ikke gidder?

Siden han har såpass bra tenning på lek som belønning, kommer vi til å jobbe en del med "riktig lek", så jeg regner med det blir en endring her fremover. Jeg blir mer bevisst på hvordan jeg leker, og det påvirker i sin tur hvordan han velger å leke.

En eventuell endring her, vil jo påvirke tolkningen av MH'en, men det får så være. Det føles nesten som jeg "jukser", øver på testmoment, men  det er jo ikke  det som er hensikten. Det er bare om å gjøre å gjøre leken til en best mulig forsterker. Jeg tenker for mye :p

Utvikling av leken:
Gi han selvtillit ved at han får vinne filla når han rykker bakover.
Veksle mellom å slippe så han får den, og å følge etter fordi "han er for sterk for meg".
Hvis han "tygger" for å bytte tak, vil jeg forsøke å dra til meg filla. Han skal lære at det ikke lønner seg å slippe (slurve)
Jeg må huske å dra bortover, ikke oppover. Og dersom han setter forlabbene i meg avslutter jeg leken. Da lærer han at dét ikke lønner seg.
Når jeg vinner skal jeg være kjedelig i noen sekunder før han gis en ny sjanse til å leke.
Og mister han grepet/ bommer på å ta den, mister han sjansen.
Til jeg starter opp igjen. Osv
Jeg må huske at det skal være korte drakamper,  opp til 30 sekunder av gangen.  Kjører noen repetisjoner før en lengre pause.
Huske å avslutte med at han vinner. Deretter tar jeg leken, puter den vekk og avslutter.
Han skal da tenke "Søren, jeg var ikke ferdig med den der!" sånn at han  er tent på mer neste gang jeg setter i gang dra-/ kamplek.
Det er mulig jeg bør trene dralek et par ganger uten å kikke på han for at han skal finne selvsikkerhet nok til å kjempe skikkelig. For eksempels å trekke han sidelengs eller vende hodet bort.

Dette med utvikling av leken, er et tveegget sverd med Alex, han har jo veldig lett for å gå opp i stress, så jeg må være observant på at  han ikke går helt i taket av disse drakamp-treningene. Sannsynligvis bør jeg begrense det til et par ganger i uka. Jeg må i vertfall være obs.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar