onsdag 11. mai 2011

Spesialsøk/ ID-spor, modul 2

I helgen var det endelig tid for modul to, der fokuset er ID-spor. ID-spor er rett og slett spor der hunden skal kunne spore en bestemt person, og skille lukten av denne fra alle andre lukter/ spor i området. Utrolig fasinerende å vite at hundenesene er SÅ sensitive at dette er mulig!

Hadde gledet meg som en liten unge, og kurset svarte definitivt til forventningene! Alex var kjempeflink på plattform og treningsbane. Ingen tvil om at nesen hans virker! Utendørs virker den også, men der har han endel problemer med fokuset. Det vil si, han skal blant annet tisse både her og der....  Jaja, sporing ute er jo helt nytt for han, så etterhvert som han blir sikrere på hva han driver med tror jeg nok at markeringen vil avta. Men jeg har ingen grunn til å være misfornøyd. Han klarte å følge sporene ute, både når jeg selv hadde gått sporet, og når andre hadde gått det for meg (med innlagte forstyrrelser) Selv om det ble litt virring også. Ikke så lett å skjønne hva matmor vil når man aldri har gjort det før ;) Han var naturligvis ikke den eneste som reagerte sånn da.

Det er igjen én kursdag av modul 2, den er om en måned, etter at vi har fått trent litt mer :)

I august starter modul 3 opp. Dette kurset går over et år, med mulighet for sertifiseringsprøve. Kunne veldig gjerne tenke meg å gå på dette kurset, men det koster ganske mye...  Dessverre.

ID-spor er uansett ikke tenkt som noen alvorlig greie for oss, bare en morsom form for aktivisering. Så til "hobbybruk" går det vel egentlig greit å fortsette aleine etter Modul 2. Men det HADDE vært gøy med neste modul... :p

Bruke 10 000 bare "fordi det er gøy" er ikke så lett å forsvare med min inntekt. Jeg tenker å ha det moro med spor uansett jeg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar